כל האמת על מלח: כמה מלח מותר לאכול ביום? האם מלח משמין?

פייסבוק
טוויטר
לינקדין
ווטסאפ
אימייל
כמה מלח מותר לאכול ביום
כמה מלח מותר לאכול ביום

האם אי פעם עצרת לחשוב כמה מלח את צורכת בכל יום כמה מלח מותר לאכול ביום, האם מלח משמין? ואיך מלח הימלאיה ורוד קשור לכל זה? את יודעת, שאלות ברומו של עולם!

כולנו שמענו שיותר מדי מלח לא טוב לבריאות שלנו, אבל האם ידעת שזה עלול לסכן אותך לבעיות בריאותיות חמורות? ומה שהם לא אומרים לך זה שאולי אתה אפילו לא מבין כמה מלח אתה אוכל.

טוב תחגרי, כי אני עומד לקחת אותך לסיבוב פראי בעולם המרתק של צריכת מלח.

את יושבת? יופי, כי יש לי הפתעה בשבילך. מחקר משנת 2015 שפורסם ב-New England Journal of Medicine מצא שצריכת מלח גבוהה קשורה לסיכון מוגבר של 23% לשלל של בעיות. כמו התקפי לב ושבץ מוחי. זה נכון, אותו הרכיב שנותן לאוכל שלנו את הטעם המדהים הזה יכול גם להעמיד אותנו בפני נזק שקשה להבריא ממנו.

תני לי להיות אסרטיבי יותר, ולשים אותך במקום! כי רוב הסיכויים שאת צורכת הרבה יותר מלח ממה שנדמה לך. את מבינה, זה לא רק המלח שאנחנו מפזרים על האוכל שלנו, זה גם המלח הנסתר במזונות מעובדים שיכול להצטבר במהירות האור. המלח שאת מוסיפה? זה קצה הקרחון, ומתחת לקצה הזה, מסתתרת האמת.

המחקר המעניין שנעשה על 100,000 אנשים:

קר שנערך ב-2015 ופורסם ב-New England Journal of Medicine מחקר בחן כיצד צריכת מלח משפיעה על הסיכון למחלות לב וכלי דם. הם עקבו אחר למעלה מ-100,000 אנשים מ-17 מדינות ועקבו אחרי צריכת המלח שלהם במשך 3.7 שנים בממוצע.

מה שהם מצאו היה די מעניין: אלה שצרכו את המלח הגבוהה ביותר היו בסיכון גבוה ב-23% לפתח בעיות לב כמו התקפי לב ושבץ בהשוואה לאלו שצריכת המלח הייתה נמוכה יותר.

החוקרים הציעו שזה קריטי מתמיד להיות מודעים לכמות המלח שאנו צורכים. לא מדובר רק במלח שכל אחד מאיתננו מוסיף לאוכל שלו בזמן בישול או אכילה, אלא גם במלח הנסתר במזון מעובד.

אז כמה מלח מותר לאכול ביום? (ואיזה סוג עדיף?)

אל דאגה, אני כאן כדי לעזור! נתחיל בפירוט מה אומרים המומחים על צריכת מלח. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנו להגביל את צריכת המלח שלנו לפחות מ-5 גרם ליום, כלומר בערך כפית. מאמינה לזה? רק 5 גרם!
(זה הזמן לצבוט את עצמך) …

אבל זה יכול להיות יותר פשוט ממה שנדמה לך,
אנחנו רק צריכים לוודא להמנע ממאכלים שמקפיצים את כמות המלח
שאנחנו אוכלים ביום.

אז מאיזה מאכלים אנחנו רוצים להימנע? מזונות מעובדים כמו מרקים משומרים, חטיפים מלוחים ובשרים מעובדים ידועים לרעה … ״בזכות״ היותם עתירי מלח. זה כמו מלכודת מלח שמחכה ללכוד אותך. אבל, יש גם כמה אשמים מפתיעים, כמו לחם וגבינה. כן, פרוסות הלחם והגבינה התמימות למראה יכולות להכיל כמויות יפות של מלח.

חשוב: זה לא אומר שאת צריכה להמנע מהמאכלים האלה, אבל לזכור
שבגבינות יש הרבה נתרן, אז כן חשוב לשים לב לזה.

מהצד השני, יש הרבה מאכלים שמומלצים למעשה בגלל תכולת המלח הנמוכה שלהם. פירות וירקות טריים, חלבונים רזים כמו עוף ודגים ודגנים מלאים כמו אורז חום וקינואה הם כולם אפשרויות נהדרות.

עכשיו, תני לי להגיד לך משהו …

אם אתם אוכלת מקדונלדס גדול ועסיסי עם כל התוספות, יש סיכוי שהגעת למכסת המלח היומי שלך, בארוחה אחת בלבד! זה כמו פצצת מלח שמתפוצצת בגוף שלך. אם זה לא קורה כל יום, אז כמובן, אין
שום מניעה לאכול בחוץ וליהנות ממה שבא לך.

הבעיה מתחילה כשהאכילה בחוץ, ההזמנות בוולט, והאוכל המהיר הופכים
לחלק קבוע משיגרת היום שלך.

פה את כבר נכנסת ל… איך נאמר? אמבטיית מלח רצינית.

אני יודע, אני יודע, אתה חושב “אבל מה עם כל הטעם?” מקובל, אבל פה נכנסים לתמונה תבלינים ועשבי תיבול. הם יכולים להוסיף טעם לא פחות, אם לא יותר, בלי כל המלח המזיק, לכל ארוחה שלך. זה כמו פיצוץ טעמים בלי עומס המלח.

״אבל מה אם אני מכורה למלח?״
אני איתך, גם אני די מכור למלח … זה התפקיד שלו, דההה ..

אבל כן יש כמה סוגי מלחים יותר בריאים, הרבה יותר בריאים שאת רוצה לשקול
להחליף את מלח השולחן שלך, בהם:

מלח הימלאיה ורוד
מלח הימלאיה ורוד

מלח הימלאיה ורוד: סוג המלח הזה זה נכרה מהרי ההימלאיה ונחשב לאחד המלחים הטהורים ביותר שיש. הוא מכיל מינרלים קורט כמו מגנזיום ואשלגן, ונאמר גם שיש לו טעם עשיר יותר ממלח שולחן רגיל.

מלח ים אטלנטי: מלח ים מיוצר על ידי אידוי מי ים ונחשב לאחלה חלופה למלח שולחן. הוא מכיל גם מינרלים קורט, ולעתים קרובות הוא מומלץ כי יש לו טעם טבעי יותר ממלח שולחן.

מלח ים קלטי: הסוג הזה של מלח נקטף מחופי צרפת ונחשב לאפשרות מלח טבעית יותר (היא כן מעובדת, אבל באופן די מינימלי). כמו סוגים אחרים של מלח ים, הוא מכיל קורט מינרלים ובעל טעם עשיר יותר ממלח שולחן.

מלח שחור: המלח הזה נמצא בשימוש נפוץ במטבח ההודי ויש לו טעם חזק, מעט גופרתי. מאמינים שהוא מועיל לבריאות מערכת העיכול, ולעתים קרובות הוא מומלץ כחלופה בריאה למלח שולחן.


ואז נשאלת השאלה המפורסמת ביותר …

האם מלח משמין?

האם מלח משמין
האם מלח משמין

דבר ראשון, חשוב לי שתביני מהו מלח. מלח, או נתרן כלורי, הוא מינרל שחיוני לתפקוד תקין של גופנו. זה עוזר לווסת איזון נוזלים, העברת עצבים ותפקוד השרירים.

עכשיו, בואי נצלול לתוך השאלה החשובה הזאת. האם מלח משמין? התשובה היא “לא”, אבל מהדהד. המלח עצמו לא מכיל קלוריות, כך שהוא לא תורם ישירות לעלייה במשקל.

את שומעת את האבל שמגיע?

אבל … אפשר לצרוך יותר מדי מלח, מה שעלול להוביל לאגירת מים ולנפיחות. זה יכול לתת מראה של עלייה במשקל, אבל זה לא שומן ממשי.

אז מאיפה הרעיון שמלח גורם לעלייה במשקל? כולנו שמענו את זה, נכון?

, בגלל שהמלח נצרך לעתים קרובות בכמויות גבוהות במזון מעובד ובצ׳אנק פוד. וכמו שכבר ניחשת? המזונות האלה בדרך כלל עשירים בקלוריות ושומנים לא בריאים. הם האשמים האמיתיים מאחורי העלייה במשקל.

בנוסף, כשאת צורכת יותר מדי מלח, הגוף שלך אוגר יותר מים. זה מוביל לעלייה בנפח הדם, מה שעלול להפעיל עומס נוסף על הלב וכלי הדם שלך.


אבל אני רוצה שנסיים עם משהו נורא חשוב, שלא מדברים עליו …
את צריכה מלח. אני מזכיר את זה, גוף האדם חייב מלח.
כן חשוב לשים לב לכמויות, אבל מלח הוא חיוני לכל תהליך בגוף שלנו.
יש?!

וכמובן, פעילות גופנית עוזרת בהפחתת המלח שנכנס לגוף שלך, אז שימי עין גם על
הנושא הזה.

אז בואי נסיים את זה עם קצת מלח על הפצעים. סקקדיש.

לסיכום:

., צריכת מלח גבוהה נקשרה לסיכון מוגבר לבעיות לב, ועוד שלל של שמות של מחלות, הבעיה? שאנחנו אפילו לא יודעים כמה מלח אנחנו צורכים.

מזון מעובד, לחם וגבינה הם רק כמה דוגמאות למזונות עתירי מלח שכדאי לשים לב אליהם. מצד שני, פירות וירקות טריים, חלבונים רזים ודגנים מלאים הם כולם אפשרויות מצוינות לארוחות דלות מלח. ואל תשכחי, תבלינים ועשבי תיבול יכולים להוסיף טונות של טעם בלי כל המלח המזיק. בנוסף, תמיד עדיף
להחליף את מלח השולחן באחד מסוגי המלח שציינו למעלה.

אוהב מאוד,
ג׳ניה רומסקי.
בריאותלי

Picture of ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי, מייסד בריאותלי - עזר למעל 17,000 נשים להשיג את המטרת החיטוב והבריאות שלהן. כתב 3 ספרי רבי מכר - דיאטת החירום, הדיאטה האחרונה והתפריט המושלם. השיטה שלו שבזכותה הגיע לערוץ 10, Ynet, דה מרקר, ישראל היום ועוד מושתת על המדע הכי מתקדם ומותאמת לגוף האישה

Skip to content