אריכות ימים מפי המדענים: עכשיו אפשר לחיות עד 105, עם חיוך

פייסבוק
טוויטר
לינקדין
ווטסאפ
אימייל

הדרך להגדיל את שעון החיים שלנו ב-25.1% ולקבל במתנה אריכות ימים

מה אם הייתי אומר לך שיש מחקר שחשף איך כל אדם יכול לעלות את אריכות ימים שלו ב-25.1%?
אגב, אם את עושה את זה, זה אומר שאת יכולה לחיות עד גיל 105, אבל עם חיוך.
ואפילו אין לי מה למכור לך כאן! אני רק רוצה להציג לך את אחד המחקרים שהכי ריתקו אותי, ולהנגיש
לך אותו באופן קל ופשוט שתוכלי ליישם במיידית.

שנתחיל?

?הסוד ל- אריכות ימים טמון בהורמזיס

הורמזיס היא תופעה ביולוגית שבה ישנן השפעות מועילות מסוימות על האורגניזם כתוצאה ממינונים נמוכים של סוכן שבדרך כלל רעיל. זו דומה לאמירה לגוף או לשריר שלך, “התכונני, אתגר בדרך אלייך”, וכשהאתגר מגיע, הגוף מוכן טוב יותר. למושג הזה, שלעיתים מפשטים אותו יתר על המידה, יש משמעות מדעית עמוקה והוא עורר ויכוח נוקב בקהיליית הלונגביטי.

מאיפה הסוד הזה נחת עלינו

למעשה, הורמזיס היא מושג עתיק יומין, המתוארך במאות השנים האחרונות, אבל זכה לעניין מחודש במחצית השנייה של המאה ה-20, עם מדענים שחקרו בהתמדה את ההשפעות הפוטנציאליות שלו על בריאות האדם.

הדיון המדעי סביב עיקרון הנעורים ״הורמזיס״

הוויכוח סביב הורמזיס בדרך כלל מתמקד בשני נושאים עיקריים. ראשית, האם זה באמת עובד? ושנית, כיצד ניתן ליישמו בצורה בטוחה ויעילה, בייחוד בבני אדם.

ניסוי התולעים: מבט מקרוב

אריכות חיים
אריכות חיים

יש לך מזל שאני לא מראה לך את זה ממש מקרוב. מזל! בכל מקרה, המחקר המדובר הוא מסוג מטא-אנליזה, שזה הסוג הכי אהוב עלינו. הוא בדק לעומק את השערת ההורמזיס באמצעות שימוש בתולעים כנושאי המחקר. הוא מהווה סוג של יסוד להבנה הנוכחית שלנו בהקשר של הורמזיס וכמובן אריכות ימים.

מטרות המחקר (אריכות חיים – דהההה)

המטרה העיקרית הייתה להעריך האם חשיפה לגירויי לחץ קלים יכולה אכן לשפר את משך החיים והבריאות.

ניתוח השוואתי של קבוצות התולעים

לצורך הניסוי, התולעים חולקו לשתי קבוצות:

  1. קבוצת ביקורת, שגודלה בתנאים סטנדרטיים
  2. קבוצת הורמזיס, שחשפו אותה לגירוי לחץ קלים, כמו עלייה קלה בטמפרטורה

מה המספרים אומרים: השפעות ההורמזיס

התולעים בקבוצת ההורמזיס הציגו תוחלת חיים ארוכה ב-16.7% מזו שבקבוצת הביקורת. המספר קפץ ל-25.1% תחת תנאי לחץ מעט יותר אינטנסיביים. וככה, אלופה, ככה אנחנו זוכים באריכות חיים. תקראי את המספרים שלמעלה שוב. כי זה פורץ דרך. ממש ככה. אגב?

תנאי לחץ יכולים להיות – חשיפה לקור קל, חשיפה לחום קל, מצבים חברתיים לא נוחים, מצבים פיזיים (כמו אימון) לא נוחים, כל דבר שיוצר מתח/עומס קל יעבוד

הטבות בריאותיות של הורמזיס לאריכות חיים

בנוסף להארכת החיים, התועלים זכו בעוד כמה יתרונות בריאותיים. התולעים שטופלו בהורמזיס הציגו שיפורים בריאותיים אחרים, עם עלייה במגוון מדדי בריאות בשיעור של 7% עד 28.9%. קטע, אה?

אריכות חיים: מסקנות המחקר

המחקר הראה בבירור שהורמזיס לא רק האריכה את תוחלת החיים של התולעים אלא גם שיפרה משמעותית את בריאותן בדרכים רבות שנמדדו.

אריכות ימים
אריכות ימים
(תמונה מהמחקר)

השלכות לתחום ההתארכות חיים

מחקר זה רלוונטי מאוד לתחום האנטי אייג׳ינג ואריכות החיים, ומצביע על כך שהורמזיס עשויה להוות גורם מפתח בהאטת תהליך ההזדקנות, אולי אפילו אצל בני אדם.

הורמזיס בבני אדם: השלכות תיאורטיות

למרות שהמחקר מציג תוצאות מבטיחות, יישום ההורמזיס בבני אדם נותר בגדר תיאורטי ברובו. יש הטבות פוטנציאליות, אך גם סיכונים אפשריים שיש לשקול בזהירות.

תחומי מחקר עתידיים בתחום אריכות ימים

נחוץ מחקר מעמיק יותר, כולל ניתוח ספציפי למין, כדי להבין באופן מלא את אפקט ההורמזיס על הזדקנות. מחקרים הכוללים נבדקים בני אדם הם בעלי חשיבות מיוחדת להבהרה נוספת של השפעות ההורמזיס על הזדקנות.

הורמזיס במילים פשוטות

במונחים פשוטים יותר, ניתן לראות בהורמזיס אות קל שנשלח לרקמות הגוף או לשרירים, המכין אותם למאמץ מוגבר עתידי ובכך מחזק אותם לקראת האתגרים הבאים.

השוואה לתיאוריות הזדקנות אחרות

הורמזיס בולטת מבין תיאוריות ההזדקנות בגלל הגישה הייחודית שלה שעושה שימוש בגירוי לחץ קלים כדי להאריך פוטנציאלית את החיים.

ביקורות וטיעונים נגד מחקרי אריכות ימים

למרות הפוטנציאל שלה, תיאוריית ההורמזיס מתמודדת עם אתגרים, במיוחד בנוגע לישימותה ולבטיחות היישום שלה בבני אדם. בכל זאת, להכנס למקלחות קרות/סאונות לא מתאים לכל אדם, למרות מה שמציגים לנו.

אורח חיים והורמזיס

אינטגרציה של רמות נמוכות של גירויי לחץ לשגרה היומית שלנו עשויה להוות דרך מעשית ליישם עקרונות הורמזיס להגברת הבריאות והארכת החיים.

שיקולים אתיים

סוגיות אתיות, בייחוד אלו הסובבות סביב ניסויים בבעלי חיים, הן בעלות חשיבות עליונה במחקר ההורמזיס.

שאלות נפוצות על הורמזיס והתארכות חיים

ש: מה זה בעצם הורמזיס?
ת: הורמזיס הוא מושג ביולוגי שבו למינונים נמוכים של חומר או מצב שמזיק במינונים גבוהים יכולים להיות השפעות מועילות. זה כמו גורם לחץ קל לגוף, שמכין אותו להתמודד עם אתגרים משמעותיים יותר.

ש: כיצד הורמזיס משפיע על אריכות ימים?
ת: מחקרים מראים שהורמזיס יכול להאריך את תוחלת החיים של אורגניזמים על ידי הפיכתם לעמידים יותר בפני לחץ. זה נחשב פוטנציאלי לחול גם על בני אדם, אם כי יש צורך במחקר נוסף.

ש: האם הורמסיס יכול להיות מסוכן?
ת: מכיוון שהורמזיס כרוכה בחשיפת הגוף לגורמי לחץ, קיים סיכון אם לא נעשה נכון. זה חיוני להבין את האיזון הנכון ואת סוג גורם הלחץ, וזו הסיבה שמחקר נוסף, במיוחד בבני אדם, הוא חיוני.

סיכום

הורמזיס מהווה נתיב מרתק לקראת אריכות חיים. אמנם נחוץ מחקר נוסף, במיוחד על בני אדם, אך הפוטנציאל של הורמזיס בהאטת הזדקנות ושיפור הבריאות הוא בלתי ניתן להכחשה. המאמר הזה מבוסס על מטא-אנליזה של 26 מחקרים – הכל כאן

אוהב מאוד,
ג׳ניה רומסקי,
בריאותלי

Picture of ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי, מייסד בריאותלי - עזר למעל 17,000 נשים להשיג את המטרת החיטוב והבריאות שלהן. כתב 3 ספרי רבי מכר - דיאטת החירום, הדיאטה האחרונה והתפריט המושלם. השיטה שלו שבזכותה הגיע לערוץ 10, Ynet, דה מרקר, ישראל היום ועוד מושתת על המדע הכי מתקדם ומותאמת לגוף האישה

Skip to content