איזון לפטין: רוצח שקט אחד שגורם לך לאגור שומן בקצב מטורף (תשתמשי בו לטובתך)

פייסבוק
טוויטר
לינקדין
ווטסאפ
אימייל

איזון לפטין – איך להשתמש בהורמון הלפטין לטובתך?

 

 

מאמר הישר מתאילנד! אני שותה לי קוקוס ונרגע על חוף מדהים בקוסמוי… ורוב המקומיים פה יחסית מלאים, אולי זה בגלל שהקולה עולה כאן שקל וחצי? הנה סיבה 1 טובה ליותר המחייה(היחידה) :-). אחרי שהזכרתי שאני בתאילנד בפעם הראשונה, הגיע הזמן לגשת לעניין!

אנשים רבים מאמינים שעלייה והורדה במשקל היא רק על קלוריות וכוח רצון. אבל מחקר השמנה מודרני לא מסכים… ויותר מדענים מצביעים על הורמון בשם לפטין. חסינות לאפקטים של הורמון זה היא הסיבה המובילה של העלאת שומן בגוף האדם.

פגשי את לפטין – “הורמון האב” שמסדיר את משקל הגוף

 

לפטין הוא הורמון שמיוצר על ידי תאי השומן בגוף. לעתים קרובות מתייחסים אליו בתור “הורמון השובע” או “הורמון הרעב”. המטרה העיקרית של לפטין היא המוח, במיוחד אזור ההיפותלמוס. לפטין אמור לומר למוח שיש לנו מספיק שומן מאוחסן, שאנחנו לא צריכים לאכול, ושאנחנו יכולים לשרוף קלוריות בקצב נורמלי. בנוסף, יש לו פונקציות רבות אחרות הקשורות לפוריות, חסינות, תפקוד המוח ועוד.

עם זאת, תפקידו העיקרי של לפטין הוא רגולציה לטווח הארוך של מאזן האנרגיה… כמות הקלוריות שאנחנו אוכלים ומבזבזים, וכמות השומן שאנו אוגרים בגוף. מערכת הלפטין התפתחה כדי לשמור שלא נגווע ברעב או נאכל יותר מידי, מה שהיה נותן לנו פחות סיכוי לשרוד בסביבה הטבעית.

בימים אלה, לפטין יעיל מאוד בשמירה שלא נרעב. אבל משהו נשבר במנגנון שאמור למנוע מאתנו אכילת יתר.
שורה תחתונה: לפטין הוא הורמון שמיוצר על ידי תאי השומן בגוף. התפקיד העיקרי שלו הוא ויסות כמות הקלוריות שאנו אוכלים ושורפים, כמו גם את כמות השומן שאנו נושאים על גופנו.

 

לפטין אמור לומר למוח שאנחנו לא צריכים לאכול

הדרך בה לפטין עובד היא פשוטה יחסית… ההורמון הזה מיוצר על-ידי תאי השומן בגוף. ככל שיש יותר שומן בגוף, ככה מיוצר יותר לפטין. לפטין עובר בזרם הדם לתוך המוח, שם הוא שולח אות לאזור הנקרא היפותלמוס … האזור ששולח מתי וכמה אנחנו אוכלים.

תאי השומן משתמשים בלפטין כדי “לומר” למוח כמה שומן גוף הם נושאים. הרבה לפטין אומר למוח שיש לנו שפע של שומן מאוחסן, בעוד שרמות נמוכות של לפטין אומרות למוח שמאגרי השומן נמוכים ושאנחנו נמצאים בסיכון של רעב.

 

התרשים הזה מראה איך הלפטין אמור לעבוד:

 

אנחנו אוכלים -> השומן בגוף עולה -> הלפטין עולה -> אנחנו אוכלים פחות ושורפים יותר.

או …

אנחנו לא אוכלים -> השומן בגוף יורד -> הלפטין יורד -> אנו אוכלים יותר ושורפים פחות.

 

המערכת הזאת ידועה בתור לולאת משוב שלילית, והיא דומה למנגנוני בקרה בפונקציות פיסיולוגיות ושונות כמו נשימה, טמפרטורת גוף, לחץ דם ועוד.
שורה תחתונה: הפונקציה העיקרית של לפטין היא שליחת איתות למוח, “לומר” כמה שומן מאוחסן בתאי השומן של הגוף.

חסינות לפטין היא אולי הסיבה הביולוגית העיקרית להשמנת יתר

לאנשים שסובלים מהשמנת יתר יש הרבה שומן בתאי השומן שלהם. מכיוון שתאי שומן מייצרים לפטין באופן יחסי לגודל שלהם, לאנשים שמנים יש גם רמות גבוהות מאוד של לפטין. בהתחשב בדרך שלפטין אמור לעבוד, האנשים האלה לא צריכים לאכול… המוח שלהם צריך לדעת שיש להם שפע של אנרגיה שמורה.

 

 

Picture of ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי

ג'ניה רומסקי, מייסד בריאותלי - עזר למעל 17,000 נשים להשיג את המטרת החיטוב והבריאות שלהן. כתב 3 ספרי רבי מכר - דיאטת החירום, הדיאטה האחרונה והתפריט המושלם. השיטה שלו שבזכותה הגיע לערוץ 10, Ynet, דה מרקר, ישראל היום ועוד מושתת על המדע הכי מתקדם ומותאמת לגוף האישה

Skip to content